CultuurRouteAlphen in dorpskern Alphen

Meer aandacht voor cultuur in Alphen-Chaam

De gemeente Alphen-Chaam heeft sinds 2019 een cultuurprogramma, in 2020 gevolgd door een cultuurvisie. Het is de bedoeling ook een cultureel jaarplan op te stellen, samen met culturele verenigingen, stichtingen, ondernemers en inwoners. Stichting Cultuurplaats heeft daarbij een regierol gekregen. In de gemeente zijn er nu twee vrijwilligers gevonden als cultuurambassadeur. Voor Galder-Strijbeek heeft Wil Loermans deze taak op zich genomen, voor Alphen Jeroen Brandjes en voor Chaam Esther Threels-Barten.

Status dorpskern Alphen

Jeroen Brandjes is cultuurambassadeur voor Alphen. In juli 2022 is er een werkgroep in Alphen opgericht bestaande uit:  Jeroen Brandjes, Marian de Leeuw, Sjaak Pijnenburg en Jan Mathijssen De werkgroep ging aan de slag met het idee voor een kunstroute in Alphen.
Dit resulteerde in een eerste CultuurRouteAlphen  (CRA) op zaterdag 15 april 2023.

Geslaagd evenement

Het was zowel voor de bezoekers als de 17 deelnemers een bijzonder geslaagde dag. Bezoekers waren onder de indruk van de kunstuitingen, het talent en de creativiteit van de dorpsbewoners. Voor de kunstenaars was het fijn om te zien dat er zoveel belangstelling en waardering bestaat. Het was ook gewoon gezellig om mensen te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen. En daaruit ontstaat weer nieuwe inspiratie. Het kan bijna niet anders dan dat de CRA een vervolg gaat krijgen. Complimenten aan de Initiatiefgroep, die dit evenement werkelijk tot in de puntjes had georganiseerd. Ook met dank aan de financiële ondersteuners.

Het vervolg

Kort na de 1ste  editie CRA nam de werkgroep het besluit ook in 2024 een CRA te organiseren. Bij een eerste inventarisatie blijken er 30 kandidaat liefhebbers te zijn om deel te nemen. Ook deelnemers met nieuwe disciplines. Vandaar dat in 2024 een gelijksoortige route wordt georganiseerd als in het voorafgaande jaar en wel op zaterdag 13 april 2024.  Hiervoor hanteren we in grote lijnen het draaiboek van 2023 met aanpassingen waar wenselijk en nodig uit de evaluatie van de 1ste  editie CRA.

Informatie

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen richting CRA 13 april 2024 dan kunt u informatie vinden op onze facebook –  en instagrampagina onder:  cultuurroutealphen

U kunt ook berichten sturen naar cultuurroputealphen@hotmail.com  of fammathijssen54@gmail.com ( secretaris Jan Mathijssen)

Meer weten over de werkgroep​ CultuurRouteAlphen in dorpskern Alphen?

Neem contact met ons op. Stel jouw vraag via het formulier of mail ons.